Gemeenten zien de voordelen van energiebesparing via Energy Service Company's (nog?) niet, blijkt uit een rondgang onder gemeenten. Bouwstenen zette met hen de voor- en nadelen op een rij. Diverse gemeenten die de mogelijkheden van een ESCo serieus hebben onderzocht vinden een ESCo niet geschikt, financieel niet interessant en niet flexibel genoeg voor het gemeentelijk vastgoed. Positief is men over de focus op energieprestaties (prestatiecontracten) en de aandacht voor energiemanagement. De gemeente kan dit allemaal zelf oppakken, maar het moet dan wel nog gebeuren. Diverse gemeenten zijn op zoek naar een vorm die voor hun specifieke situatie uitkomst biedt. Voor en nadelen op een rij Sneller vooruit Artikel en column Meer informatie Bouwstenen-activiteiten
Omdat het onderwerp ESCo's binnen Bouwstenen regelmatig opduikt en er regelmatig kritiek te horen is, maakte Bouwstenen een rondgang langs gemeenten om de voor- en nadelen in beeld te brengen. Wat zijn goede elementen waarop kan worden voortgebouwd? Wat zijn de nadelen die ervoor zorgen dat ESCo's in Nederland niet echt worden omarmd? De input van diverse chefs vastgoed en leden van de werkgroep verduurzaming zijn in bijgaand artikel verwerkt. Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is gevraagd, maar wilde geen bijdrage leveren.
Doel van het artikel is te voorkomen dat iedere gemeente zelf het wiel moet uitvinden en tijd verliest in zaken die naar hun mening in de praktijk niet vooruit helpen. Want de bij Bouwstenen betrokken gemeenten willen graag vooruit. Zij zoeken en krijgen daarbij steun van diverse partijen, waaronder brancheverenigingen, ministeries en private partijen. Goede afstemming tussen rijk en het werkveld is daarbij van belang en hoewel de doestellingen gelijk zijn komen partijen niet altijd even snel en soepel vooruit. Ingrid de Moel schreef daar op persoonlijke titel een column over in Binnenlands Bestuur.
Reactie toevoegen