LinkedInYouTubeTwitter

Een winkel als ontmoetingsplek

peopleOm het sociale weefsel van wijken en steden te versterken, zijn plekken nodig waar mensen elkaar vanzelfsprekend tegenkomen en daardoor herkenbaar, vertrouwder en benaderbaar voor elkaar worden. De Rotterdamse kopieerwinkel de Copy Corner is zo'n plek.

En zo zijn er meer; denk aan scholen, een supermarkt, een hondenuitlaatplek. 

 

Joke van der Zwaard, publiciste en ontwikkelingspsychologe, deed onderzoek naar dergelijke plekken. Wat gebeurt er in zo'n copyshop?  Wat wordt er uitgewisseld en wat zijn de mogelijke sociale effecten? Is het kopieerbaar naar andere publieke ruimtes?

 

In haar boek 'Scenes in de Copy Corner'. beschrijft ze wat er gebeurt en hoe vluchtige ontmoetingen bijdragen aan de publieke vertrouwdheid. Daarbij doet ze aanbevelingen voor de inrichting, het beheer en de bejegening in publieke ruimtes. 

 

Lees hier verder en/of bestel.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.