Bestaande schoolgebouwen kunnen prima worden omgebouwd tot moderne en pedagogisch verantwoorde gebouwen voor kinderen van 0 tot 12 jaar, aldus Gerike Ritsema na uitgebreid onderzoek.
Kinderen tussen 0 en 12 jaar hebben ruimte nodig om te slapen, leren, computeren, toetsen maken, samenwerken, spelen en te lummelen. Bestaande schoolgebouwen kunnen die tegenstellende activiteiten vaak niet faciliteren.
Mogelijkheden te over
Vanwege de bezuinigingen is er op weinig plekken geld voor nieuwbouw, maar dat is ook niet nodig. Ook in bestaande gebouwen kunnen de pedagogische principes goed worden uitgedragen, aldus Gerike. Zij komt tot deze conclusie op basis van haar onderzoek ‘Kind Centra(al) in Onderwijshuisvesting’. Gerike onderzocht bestaande onderwijshuisvesting in relatie tot integrale kindcentra. ‘Een investering in pedagogische gebouwen betaalt zichzelf terug.’
Uitgebreid verdiepen
Lees hier het volledige artikel met ook een beschrijving en de mogelijkheden van de verschillende typen onderwijsgebouwen en do’s en don’ts.
Meer informatie
- Dit artikel is gebaseerd op de presentatie van Gerike Ritsema tijdens de bijeenkomst ‘Ontwikkeling van integrale kindcentra in bestaande en in nieuwe gebouwen’, van de Bouwstenen-werkgroep Onderwijs & Opvang, in het IKC Zeeburgereiland te Amsterdam.
- Deze werkgroep was ook betrokken bij de Bouwstenen-publicatie ‘Kiezen en Delen’, over huisvestingsconcepten voor kinderopvang en onderwijs.