LinkedInYouTubeTwitter

Een geslaagd wijkrestaurant

Uit een effectmeting blijkt dat met de investering van een corporatie in een wijkrestaurant in Eindhoven uiteenlopende maatschappelijke resultaten worden behaald.

 

Als investeerder/sponsor wilde woningcorporatie Trudo meer zicht op de effecten van  wijkrestaurant  Het Cruydenhuisch in de Kruidenbuurt, Eindhoven. Elk jaar sponsort ze de huur van het wijkrestaurant ter waarde van € 70.000,-. Wat levert het op voor de bewoners en voor de werknemers die in Het Cruydenhuisch werken aan hun re-integratie op de arbeidsmarkt?

 

Het Cruydenhuisch is via een ontwikkeling van onderop tot stand gekomen. Er komen 400 tot 500 bezoekers per week. Een maaltijd kost € 6,-.

 

Positieve effecten

Het onderzoek is in het najaar van 2011 uitgevoerd aan de hand van de Effectenarena. Bij het inschatten van de effecten zijn zowel bewoners als professionals betrokken geweest.

Als belangrijke effecten benoemden zij:

  • geslaagde re-integratie;
  • een beter imago voor de wijk;
  • meer ontmoeting.

De kracht van Het Cruydenhuisch zit in de balans die gevonden is tussen een ‘gewoon’, zakelijk opererend restaurant en sociaal restaurant voor de wijk met een grote betrokkenheid van bewoners.

Ook wordt duidelijk dat er geen tijd is om tevreden achterover te zitten. De opgaven voor de komende tijd zijn volgens de onderzoekers, beter anticiperen op veranderingen in de re-integratiemarkt, extra zakelijke impulsen en nog meer van de buurt worden.

 

 

 

Meer informatie

 

Zie hier de resultaten van de effectmeting bij het Cruydenhuisch.

 

En hier meer informatie over effectmetingen en maatschappelijk rendement.

 

 

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.