Archetypes
Het maken van een ondernemingsplan begint met een basaal idee van wat men wil realiseren; voor wat voor soort MFA moet er een plan komen? In het MFA Lab is een onderscheid gemaakt naar drie basistypen voor maatschappelijke centra. Elke type kent een eigen karakteristiek met kritische succesfactoren en een daarbij passend 'verdienmodel'.
Buurtcentra metafoor huiskamer verschijningsvormen buurthuis, inloopcentrum, buurtkamer, jongerencentrum, enz. kenmerken nabij, kleinschalig, laagdrempelig, zelfsturing diensten buurt bepaalt zelf programma en diensten organisatie vereniging voor beheer & exploitatie personeel vrijwilligers met (lichte) professionele support communicatie huis-aan-huis en mond-op-mond financiële succesfactor lage kosten door zelforganisatie rol overheid faciliterend, bv. beschikbaar stellen van ruimte intrinsieke spanning tussen brede toegankelijkheid en toe-eigening door specifieke groep Geclusterde wijkcentra metafoor dorpsplein verschijningsvormen brede school, kulturhus, MFA, enz. kenmerken centraal in de wijk, synergie tussen gebruikers, toeloop (traffic) diensten mix van maatschappelijke diensten (onderwijs, opvang, zorg enz.) organisatie professionele beheerstichting personeel kern van professionals evt. aangevuld met mensen met arbeidshandicap communicatie nieuwsbrieven, website en lokale pers financiële succesfactor optimalisering van gebruik van gebouwen en faciliteiten rol overheid sturend, bv. op samenhang en deelname dienstverleners intrinsieke spanning tussen identiteit van gebruikers en identiteit van geheel Thematische centra metafoor hotspot verschijningsvormen centra rond thema's als cultuur, sport, film, muziek, design, enz. kenmerken dynamiek, uitstraling, met een uitgesproken concept diensten eigen(wijze) programmering voor stad/regio maar ook voor buurt/wijk organisatie zelfstandige onderneming (rechtsvorm onbepaald) personeel kern van professionals evt. met vrijwilligers en stagiairs (leerwerkbedrijf) communicatie veel free publicity; hotspot 'maakt' nieuws financiële succesfactor commercieel (neven)gebruik van zalen en horeca rol overheid stimulerend, bv. met outputgerichte financiële bijdragen intrinsieke spanning tussen commercieel en sociaal
Bijlage | Size |
---|---|
Rapport werkgroep Dorpsplein - 2 juni 2010.pdf (453.52 KB) | 453.52 KB |