LinkedInYouTubeTwitter

6,5 voor schoolgebouwen

Circulaire ipv lineaire processenGebruikers (leraren, scholieren en ouders) waarderen schoolgebouwen in het primair en het voortgezet onderwijs gemiddeld met een 6,5.

 

De afgelopen weken konden leraren, scholieren en ouders in het basis- en voortgezet onderwijs online hun mening geven over het schoolgebouw waarvan zij gebruikmaken. Bijna 8500 mensen deden mee aan de enquête van de Algemene Rekenkamer en beoordeelden ruim 2700 schoolgebouwen. Op een speciale website is per beoordeelde school te zien hoe deze scoort ten opzichte van het landelijk gemiddelde van alle inzendingen.

 

Een mooi omsloten schoolpleinBetrokken burgers

Het is voor het eerst dat de Algemene Rekenkamer tussentijds onderzoeksmateriaal openbaar maakt, zonder dat daar analyses op zijn uitgevoerd. Kees Vendrik, lid van het college van de Algemene Rekenkamer: “Dit onderzoek is in twee opzichten een experiment. We betrekken op deze manier voor het eerst betrokken burgers bij ons onderzoek. Daarnaast geven we de data die we met behulp van de mensen hebben verzameld, en die dus van de samenleving zijn, direct terug als open data. Daardoor is voor iedereen zichtbaar wat de resultaten zijn en kunnen derden ook met het materiaal aan de slag.”

 

Nadere analyses

De Algemene Rekenkamer gaat de komende maanden ook zelf de verzamelde gegevens gebruiken voor nadere analyses. Hierbij worden bijvoorbeeld uitgaven door gemeenten, krimp in bepaalde regio’s en kadastrale informatie gekoppeld aan de kwaliteitsoordelen over de schoolgebouwen. Daarnaast worden in casestudies bij gemeenten verschillende samenwerkingsvormen tussen gemeenten en schoolbesturen, het toezicht op de onderwijshuisvesting en eventuele belemmeringen voor renovatie van schoolgebouwen onderzocht. Het uiteindelijke onderzoeksrapport zal de Algemene Rekenkamer komend voorjaar naar de Tweede Kamer sturen.

 

MeetingDistrictSessies tijdens de Najaarsbijeenkomst

Tijdens de Najaarsbijeenkomst van Bouwstenen, op donderdag 4 december, zal uitvoerig op dit onderwerp worden ingegaan tijdens de sessie ‘Kindvoorzieningen’. Ook zal de sessie 'Goed bestede middelen' ingaan op de (on)mogelijkheid om maatschappelijk rendement te meten. U bent uiteraard van harte welkom. Meer informatie over de dag en mogelijkheid om aan te melden vindt u op de website.

 

 

Meer informatie

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.