Op 28 augustus 2014 hebben we een Bouwstenen-tafeltje over uitbestedingscontracten georganiseerd samen met de gemeente Amersfoort (Marieke Prins). In plaats van in de kelder zitten we in een mooie lichte kamer (veel kapers op de kust).
Uitbesteding is voor diverse gemeenten een onderwerp; Amersfoort en Haarlem (SRO), Apeldoorn (Accres), Ede (diverse contracten), Breda, Hoorn, Hengelo.
Dit in verband met hercontracteren, ordenen, volgende fase in ontwikkeling (ervaring, meer aansluiten bij werkelijkheid).
Het is nog zoeken naar een goede opdrachtgeversrol en de vormgeving van de contractafspraken.
Vragen die leven
- Hoe beoordeel je prestaties? Hoe weet je of je niet teveel betaald (geen goed vergelijkingsmateriaal).
- Hoe krijg je de opdrachtnemer in de goede groef (ze doen precies wat je vraagt en toch niet tevreden).
- Hoe houdt je ze scherp op prijs en kwaliteit?
- Hoe meet je de tevredenheid (beleidsafdeling, vastgoedafdeling, gebruikers gebouwen)
- Welke harde en zachte elementen zijn daarbij aan de orde? Hoe krijg je vertrouwen?
- Wat spreek je af over managementrapportages?
- Hoe voorkom je dat je samen in een proces beland waar je steeds verder de gegevens/uitvoering in duikt?
- Hoe ziet een bonus/malus regeling er uit?
- Hoe kom je van elkaar af als je niet tevreden bent? Wat is een goede exit-strategie en welke contractafspraken maak je daarvoor?
- Hoe werkt prestatiegericht onderhoud?
- Hoe kom je tot een goede afweging zelf doen of uitbesteden?
Afspraken gemaakt
- Via Bouwstenen sturen we elkaar de contracten toe.
- We plannen een vervolgbijeenkomst in de loop van oktober waarbij we de contracten naast elkaar leggen (wat kunnen we er van leren, overnemen van goedwerkende afspraken). Marieke trekt dat.
- Vanuit Bouwstenen zullen we ook Marleen Hermans (professor publiek opdrachtgeverschap) benaderen om te kijken wat zij vanuit haar leerstoel op dit punt kan doen.
Informatie