De regels voor overheveling van het budget voor het buitenonderhoud van scholen is in principe simpel, maar kan praktisch gezien toch de nodige impact hebben, constateert een werkgroep van scholen en gemeenten.
De regeling die per 1 januari 2015 ingaat is algemeen en landelijk geldend, maar kan lokaal verschillend uitpakken. In feite komt de regeling volgens de werkgroep op het volgende neer:
- Daar waar gemeenten veel hebben geïnvesteerd in onderwijshuisvesting krijgen scholen goede gebouwen en een voldoende pot geld voor het onderhoud daarvan.
- Daar waar gemeenten weinig hebben geïnvesteerd krijgen scholen slechte gebouwen en in principe een te klein bedrag om de gebouwen op orde te brengen.
Voor kleine scholen met oude gebouwen komt er een overgangsregeling en er komt een vangnet voor scholen die door de nieuwe regeling in financiële problemen komen, aldus Gertjan van Midden van de PO-raad.
Meer verantwoordelijkheid en risico
Wichert Eikelenboom van Stichting Voila in Leusden: “Voor scholen is er feitelijk niet veel nieuws onder de zon. Wat nieuw is, is de grotere verantwoordelijkheid en het grotere risico, bijvoorbeeld met betrekking tot leegstand en de financiering. Dat vraagt meer professionaliteit en financiële armslag. De regeling is simpel, maar het probleem rond onderwijshuisvesting is groot. We zullen de oplossing breed moeten zoeken. Daarin ligt ook het belang van goede afstemming met de gemeenten.”
Schaalgrootte en professionaliteit
Chantal van Steenderen, hoofd huisvesting van PCOU en de Willibrord Stichting, een onderwijsinstelling met 53 scholen in de regio Utrecht: “Voor de planning van het onderhoud zullen scholen meer dan nu het werk op portefeuilleniveau moeten bekijken en aanpakken; beter en meer moeten voorspellen wat er financieel aan komt om grote fluctuaties te voorkomen. Om verantwoordelijkheden en risico's te kunnen dragen, ook financieel, is ook de schaalgrootte van het vastgoedmanagement van belang. Ik denk dat je toch minstens 10 gebouwen in beheer moet hebben om het professioneel te kunnen aanpakken.”
Reserves en renovatie
Wat betreft die risico’s. Leegstand vergt ook onderhoud en geld. Het risico hiervoor ligt bij de scholen, omdat ze niet per m2 maar per leerling geld voor het onderhoud krijgen. Scholen hebben nog geen reserves voor onderhoud en gebouwaanpassingen kunnen opbouwen. Reserves die gemeenten hebben opgebouwd komen in principe niet mee. Wat onder renovatie moet worden verstaan en wie dit moet betalen is niet helder. De werkgroep gaat de volgende keer met elkaar in gesprek hoe hiermee in de praktijk om te gaan.
Afstemmingsagenda
Tijdens de bijeenkomst in september 2013 heeft de werkgroep een opzet gemaakt voor de afstemmings-agenda tussen scholen en gemeenten rond onderwijshuisvesting; van nu tot 1 januari 2015. Ook is gekeken hoe vorm gegeven kan worden aan een professionele vastgoedorganisatie. De resultaten hiervan komen binnenkort beschikbaar en staan ook op het programma voor de Bouwstenen najaarsbijeen komst. van het platform. Leden van de werkgroep zijn daar dan ook aanwezig. Thema; We zijn toch zeker Sinterklaas niet en het zwarte pieten zijn we ook zat.
Speciaal voor scholen
Op verzoek van de PO-raad is de periode voor de vroegboekkorting voor scholen verlengd tot eind oktober 2013. Scholen kunnen zich tot die tijd aanmelden voor een bedrag van € 150,-. Tijdens de dag zijn er verschilende, ook voor scholen relevante sessies, waaronder:
- de overheveling en de afstemming tussen gemeenten en scholen
- de professionele vastgoedorganisatie.
- integrale kindcentra
- en vele andere onderwerpen
U kunt zich hier aanmelden.
Meer informatie
- Notitie over de regeling en wat er verandert
- Informatiedossier Overheveling
- Werkgroep Overheveling Buitenonderhoud
- de najaarsbijeenkomst
Reactie toevoegen