LinkedInYouTubeTwitter

Webapplicaties Makelpunten vergeleken

LokalemakelpuntenNa Utrecht, is nu ook Amersfoort online met haar Makelpunt. Aanleiding om de verschillende webapplicaties met elkaar te vergelijken.

 

 

De vergelijking is uitgevoerd door de deelnemers van het netwerk Lokale Makelpunten. Zij kwamen hiervoor op 29 januari 2013 in Amersfoort bij elkaar. Vier Makelpunten presenteerden daar de door hen ontwikkelde webapplicatie, met als doel van elkaar te leren.

 

Wat valt op?

In de verschillen tussen de webapplicaties zie je de reikwijdte van een Makelpunt en de verschillende doelstellingen terug. Waar het ene Makelpunt primair dienstverlenend wil zijn in het accommoderen van maatschappelijke activiteiten, richt een ander Makelpunt zich vooral op het beter benutten van het eigen vastgoed.

 

  • Eindhoven: De site van Eindhoven, uitgevoerd door Lumens groep, scoort goed op gebruikersgemak. Annemieke Verstraten van Lumens groep beschrijft het digitale servicepunt als een uniek systeem dat niet alleen vraag en aanbod bij elkaar brengt, maar ook middels een slim geïntegreerd planningssysteem het voor zowel gebruiker als aanbieder erg eenvoudig maakt om afspraken en ruimtes in te boeken. "het uitgangspunt is vanaf het begin af aan al de klant geweest" Dat zie je ook terug in de uitvoering. De ruimte-aanbieders kunnen zelf de regie voeren over hetgeen ze op de site presenteren.
  • Utrecht: Makelpunt Utrecht is niet erg aantrekkelijke vormgeving. De site toont, in tegenstelling tot de andere sites, geen aanbod op voorhand. De bezoekers missen als eerste stap de ‘plaatjes’. Nadat de bezoeker eerst de wensen in kart brengt, wordt gericht gezocht naar het aanbod dat overeenkomt met de wensen. Matthieu Schwitzner van Makelpunt Gemeente Utrecht, gaf aan dat de site een goede oplossing is voor een betere en snellere bemiddeling van de "massa" vragen waardoor er (ook bij  toenemende vraag) tijd overblijft voor de specifieke huisvestingsvragen die niet zijn te automatiseren. “Het is bovendien prettig om een centraal punt te hebben waar alles nu samen komt”. Op verzoek van de Raad is de zoekmachine m.i.v. 1 januari 2016 vernieuwd waarbij de aanbod locaties nu wel direct worden getoond.
  • Amersfoort: De ruimtezoeker geeft aan dat de site van Makelpunt Amersfoort er 'goed uit ziet'. Het aanbod oogt toegankelijk en overzichtelijk. Jacco van Roon, gemeente Amersfoort, geeft aan dat het een eenvoudig concept is en toegankelijk voor alle welzijnsgroepen. De site is namelijk onafhankelijk van de gemeente en dat maakt het extra toegankelijk. Eerstvolgende stap van Amersfoort is het aanbod te vergroten, zodat ook een toename van vraag beantwoord kan worden.
  • Nijmegen: De site van Makelpunt Nijmegen, geheel in het beheer van de gemeente, is handig vanwege zijn specifieke zoekfunctie behorende bij het zoekprofiel wat de bezoekers vrijblijvend kunnen aanmaken. Bij een “match”ontvangt zowel de ruimtezoeker als het Makelpunt een mail met een link naar de geschikte ruimte. Bovendien is het voor de aanbieders eenvoudig om bestanden toe te voegen zoals huurvoorwaarden en filmpjes. De site is overigens gekoppeld aan die van gemeentekavel.nl en gemeentepand.nl. Op die manier bedient de site een bredere doelgroep. Marieke van Kan, Makelpunt Nijmegen, geeft aan dat ze erg tevreden zijn over de manier waarop de site tot stand is gekomen en nog steeds bijgeslepen wordt: het is “u vraagt, wij draaien”.

 

Volgende stap

Het is goed om te zien waar de deelnemers aan het landelijk netwerk Lokale Makelpunten nu staan. Vorig jaar was er alleen een Makelpunt in Utrecht. Naast de Makelpunten in Amersfoort en Nijmegen zijn er ook sites van Alkmaar en Oss in de lucht. De ambitie van de deelnemers aan het landelijk netwerk Lokale Makelpunten is uiteindelijk een landelijk dekkend netwerk van Makelpunten te hebben.

Voor partijen die overwegen een eigen makelpunt te starten en mee te draaien met het landelijk netwerk organiseert Bouwstenen een introductiebijeenkomst.

 

Meer informatie

 

Netwerk en introductiebijeenkomst

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.