Het nieuwste boek over integrale kindcentra breekt met de school als instituut en als gebouw. Het geeft een beeld van een nieuwe benadering van onderwijs en opvang; als activiteiten in een flexibel wijkhuis.
Het onderwijs staat in dit boek niet centraal, maar worden gezien als een verzameling activiteiten naast andere activiteiten. De meester kan weer doen waar hij goed in was. Waarom niet eerder Wat in het boek wel centraal staat is het kind en de netwerken om het kind heen. Het gebouw waar het kind speelt, leert, sport en muziek maakt is een laagdrempelige voorziening in de wijk, waar “thuis nabijheid” wordt georganiseerd. Nieuwe taal voor oude (familie) waarden, in een modern jasje. Het eerste deel van het boek gaat vooral in op de waarom-vraag. De argumenten zijn zo breed en uitputtend in beeld gebracht dat je al lezend niet snapt waarom we het niet al lang zo georganiseerd hebben en je je nogmaals realiseert hoe hard het onderwijs aan vernieuwing toe is. Maar daar blijft het niet bij. Toekomstkijken Het boek levert ook veel beelden hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Daar zit natuurlijk altijd een risico in. Het kan ook anders gaan, bijvoorbeeld dat onderwijs en opvang niet in of vanuit één IKC worden georganiseerd, zoals hier verondersteld. En het is ook denkbaar dat de weg naar de IKC niet via de weg van de cao’s gaat lopen (bladzijde 95). Nog even los van de vraag wat goed is voor een kind en hoe de IKC moet worden gezien in het totale voorzieningenbeleid. Maar dat terzijde. Winst De winst van het boek is dat het breekt met het beeld van de school als instituut en als gebouw. Daarbij laat het zien dat de brede scholen en MFA’s van nu kunnen worden gezien als tussenproduct in een verder strekkende ontwikkeling. Een praktisch boek, zoals de ondertitel beloofd, is het niet, op een enkele checklist na. Wel levert het nieuwe beelden op van een laagdrempelige wijkvoorziening waar onderwijs en opvang een plekje krijgen. Meer informatie Het boek sluit aan bij agendapunt 1, 2, 3 en 4 van de Agenda Maatschappelijk Vastgoed 2012. Deze punten worden verder uitgewerkt in de groep onderwijs en opvang en bij "op zoek naar de MFA 2.0." Zie ook de vastgoednoot over de hoge Bi (als tussenproduct in de ontwikkeling van de fiets).
Reactie toevoegen