LinkedInYouTubeTwitter

2307 Investeringen berekenen en financieel inplannen

Image
Teun van der Meulen

De techniek van teams laat het stevig afweten op maandag 3 juli 2023 bij de online bijeenkomst van het netwerk onderwijs. Ronduit balen. 

Wat er in gemeenten speelt

Met een beperkte groep hebben we via Google meet toch nog een gesprek over wat in de eigen gemeente speelt en de vragen die er zijn. Twee punten springen eruit.

  • De leerlingenprognoses: er is lang op leerlingendaling ingezet maar in de praktijk is daar soms helemaal geen sprake van. Er zijn gemeenten met veel expats en/of vluchtelingen wiens kinderen ook naar school gaan.
  • Kinderen die extra zorg nodig hebben: hoe ga je daarmee om in de huisvesting. Belangrijk om goed te definiëren over wat voor kinderen je het hebt. Voor sommige groepen zijn aparte normen of iets opgenomen in de verordening. Maar het vraagstuk is breder en groter en vraagt meer verdieping.

Meer stabiele financiering

Image
Financieel model presentatie Teun

Teun van der Meulen vertelt hoe binnen Rotterdam wordt toegewerkt naar een meer structurele voorziening om schoolgebouwen om de x-aantal jaar te kunnen vernieuwen of vervangen. Dat geeft meer zekerheid en rust; ook politiek. Je hoeft niet voor iedere investering naar het bestuur en de raad. Het hebben van vastgoed impliceert dat je ook geld moet hebben om het bij tijd en wijle flink aan te pakken. Dat zijn ze in Rotterdam nu aan het inregelen. Van een systeem van investeren, afschrijven, investeren, afschrijven per pandje, wordt nu ieder jaar geld aan de begroting toegevoegd tot er op portefeuilleniveau een stabiele lijn in de kapitaallasten ontstaat. Die toevoeging is nodig omdat de kapitaallasten uit het verleden veel lager zijn dan wat er tegenwoordig nodig is. Dat geldt ook voor alle andere assets van gemeenten, zoals bruggen en kademuren. Je wilt niet dat de kosten voor vervanging in een keer op je af komen. Om dat te voorkomen is de lijn die in Rotterdam is uitgezet, nodig, gewenst en belangrijk om naar toe te werken, dat vindt iedereen. Daar moet nog wel wat voor gebeuren.

Uitgangspunten om mee te rekenen

Image
Marc van Leent

Marc van Leent sluit aan bij het verhaal van Teun en legt uit hoe hij de kosten voor onderwijshuisvesting berekend. De kapitaallasten zijn daar onderdeel van. Marc rekent ook de andere kostenposten toe naar kosten per jaar en kosten per kind. Dat maakt het gesprek concreter dan er is X nodig om Y vierkante meter te verduurzamen. Iedereen kan zien hoeveel kinderen er in een gemeente zijn. 

 

Op basis van de gewenste ruimte per kind (in meters), de kwaliteit van de ruimte (investering en afschrijving) en de gebruikskosten komt hij op een bepaald bedrag per kind per jaar. De uitgangspunten kunnen lokaal verschillen, maar op landelijk niveau kan er wel enige consensus ontstaan over wat gemiddeld gezien nodig is. Of anders gezegd, wat er jaarlijks in het gemeentefonds nodig is voor het uitvoeren van deze taak. Lokaal zijn er dan nog allerlei keuzes te maken. Het rekenmodel geeft aan waar je het dan met elkaar over kunt hebben. De meeste discussie zit in de mogelijkheid om het gebouw als service te zien. Dat zien de aanwezigen nog niet gebeuren. Dat de huidige bekostiging veel te laag is speelt daarbij ongetwijfeld een rol. 

 

 

Wat volgt

We spreken af om informatie over leerlingenprognoses en beleid rond zorg te delen. Graag (ook) naar nieuws@bouwstenen.nl.
Deze onderwerpen gaan we verder uitdiepen. De volgende bijeenkomst is na de zomer en weer op locatie.

 

 
Bijlage Size
2307 Presentatie Teun en Marc (859.81 KB) 859.81 KB