Toegankelijkheid is vooral een kwestie van bejegening en dat lukt je niet alleen met regels. Dat maakt stadssocioloog Salma Belmoussa ons duidelijk.
Salma heeft een specialisatie in toegankelijkheid en is zelf een leven lang gebonden aan een rolstoel. Eén op de acht Nederlanders heeft een langdurige beperking en de maatschappij is daarop onvoldoende toegerust. Dat geldt ook voor deelname aan onderwijs, vindt Salma.
Maximale hellingsgraad
"Het is makkelijk om af te vinken dat een helling beneden de maximale hellingsgraad blijft, zoals het Bouwbesluit dat voorschrijft. Maar dat is lang niet voldoende. Dan meet je de toegankelijkheid van gebouwen alleen met technische details. Neem de 'aangepaste' lift die alleen met de sleutel van de beveiliger te gebruiken is. Waardoor je zomaar te laat kan komen voor college en een uitzondering blijft; een buitenbeentje."
VN-verdrag gaat verder
"Toegankelijk onderwijs betekent ook dat je naar waarde wordt geschat. Dat er geen verschillen zijn in kansen en perspectief. Het VN-verdrag uit 2016 gaat verder dan het Bouwbesluit uit 2012. Het zou mooi zijn als we het 'Design for All'-principe bewuster toepassen, ook in het onderwijs. Kleuterscholen, basisscholen, middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten; ik heb de sociale en fysieke toegankelijkheid van elk niveau ervaren. De gebouwen en mindset kunnen echt beter nog."
Meedoen?Wil je hierover verder praten? Sluit je dan aan bij de Netwerken Beleid & Vastgoed en Onderwijshuisvesting. Kijk hier voor meer informatie en/of neem contact met ons op met 033 - 258 4337 of info@bouwstenen.nl. |
|
Meer informatie
- Master Thesis UvA: Constructing Accessibility in Dutch public spaces (Salma Belmoussa, 2021)
- Video: Tanja van Nes van PO-Raad over opgaven binnen onderwijs (Bouwstenen, 2022)
- Artikel: Terugkeer naar fysiek onderwijs verkleint toegankelijkheid hoger onderwijs (Scienceguide, 2022)
- Artikel: VN-verdrag handicap geeft impuls aan realisatie van inclusiever onderwijs (Franka van de Wijdeven, community Vraagbaak Online Onderwijs, 2022)
- Paper: Implementatie VN-verdrag handicap in het Nederlandse hoger onderwijs (ECIO, 2021)
- Artikel: Toegankelijkheid voor mensen met een beperking moet verbeteren (BNA, 2018)
- Website: ECIO, leren zonder belemmering