Er gaapt een groot gat tussen de vastgoed-sturing en de financiële sturing bij gemeenten. Dat concludeert Paul Mooij op basis van zijn onderzoek in het kader van zijn opleiding aan de ASRE.
In de dagelijkse praktijk werkt Mooij als projectmanager gemeentelijk vastgoed in Amsterdam.
Diepgaand onderzoek
In het kader van zijn studie aan de Amsterdam School of Real Estate dook hij diep in de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Ook vergeleek hij hoe in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht vastgoed in de gemeentelijke begroting is opgenomen. Daarbij analyseerde hij de (geanonimiseerde) data uit de VNG/Bouwstenen-enquête.
Onvoldoende houvast
Mooij: "Het gemiddelde gemeenteraadslid weet niet hoe de begroting moet worden gelezen als het om vastgoedsturing gaat. Ook wethouders moeten behoorlijk ingevoerd zijn om de vastgoedinformatie uit de begroting en jaarverslagen te destilleren. Bovendien is er vaak geen overeenstemming over de financiële waarden waarop zou moeten worden gestuurd."
Hoe het in elkaar steekt
Het onderzoek van Mooij is een aanrader voor iedereen die precies wil weten hoe het Besluit Begroting en Verantwoording in elkaar steekt en waar de vastgoedonderdelen te vinden zijn. Tijdens de Bouwstenen-Jaarbijeenkomst op 4 december 2018 kunt u hierover met hem in gesprek.
Meer weten over de BBV?Lees hier de scriptie van Paul Mooij en kom naar de sessie over begroten en verantwoorden tijdens de jaarbijeenkomst van Bouwstenen. U kunt zich hier aanmelden.
Gemeenten kunnen ook nog steeds meedoen met de VNG/Bouwstenen-enquête, waarin ook wordt gevraagd naar (financiële) sturing. |
Meer informatie:
- Netwerk Financiële Experts
- 'Raadsinformatie Utrecht moet beter' (Bouwstenen, mei 2018)
- Publicatie Maatschappelijk Vastgoed van Waarde (december 2015)