De gebruikers van softwaresystemen voor vastgoed- en facilitymanagement worden steeds kritischer. "Er lijkt iets te broeien", zegt Fred Kloet.
Fred Kloet, directeur van Smart WorkPlace en lid van de Expertgroep Technologie van Facility Management Nederland, komt tot deze conclusie na analyse van 149 gebruikerservaringen op de site van Bouwstenen. "Tot nu toe weten de softwareleveranciers hun klanten met service tevreden te houden. Zij zullen echter rekening moeten houden met een groeiende groep van gebruikers die scherper let op de prijs-kwaliteitverhouding", aldus Fred.
Behoeft aan modernisering
Veel respondenten geven aan behoefte te hebben aan modernisering. Ze zullen niet direct van leverancier veranderen, maar toch zegt 9% op zoek te zijn naar een nieuw systeem en nog eens 11% antwoordt 'misschien'. Van de systemen die positief scoren (een acht of hoger) worden vooral het gebruiksgemak, service, flexibiliteit en eenvoudige koppeling met andere systemen genoemd.
Fred: "Al langere tijd zet de softwarebranche in op een goede service als tegenhanger voor eventuele ontevredenheid over de systemen. Dat blijkt te werken. Slechts 10 beoordelingen scoren lager dan een zes voor service."
Markt in beweging
Na jaren waarin gebruikers door beperkte financiële middelen gedwongen werden met het bestaande systeem verder te werken, lijkt er volgens Fred Kloet weer beweging te komen in de softwaremarkt. Opvallend is wel dat systemen die langer dan 5 jaar in gebruik zijn beter worden beoordeeld dan de systemen die korter dan 2 jaar in gebruik zijn.
Uitwisseling
Doel van het onderzoek en het gesprek op de Najaarsbijeenkomst is de systemen beter te laten aansluiten op de behoefte in de praktijk.
|