LinkedInYouTubeTwitter

5 recepten voor hergebruik

Hergebruik van maatschappelijk vastgoedEr is meer uit leegstaand vastgoed te halen dan een hoge prijs, blijkt uit een project van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat dacht u van maatschappelijke meerwaarde? 


Om een goede bestemming te vinden voor leegstaand vastgoed ontwikkelt de Wijkplaats samen met het H-team en het Bouwstenen-netwerk en met steun van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, 5 recepten. 

 

Meer dan geld

Aanleiding voor het project is de overmaat in het maatschappelijk vastgoed. Steeds meer gemeenten en organisaties kiezen voor een kernportefeuille en stoten de rest van het vastgoed af. Er gaat veel tijd zitten in discussies over de prijs van dit te verkopen vastgoed. ‘We praten intern zo lang over de hoogste opbrengst, dat deze eigenlijk al is opgemaakt voordat de verkoop daadwerkelijk start’, horen we wel eens. Maar bij verkoop gaat het vaak om meer dan geld. 

 

Keuze voor maatschappelijk rendement

Duivendaal Wageningen

In het kader van het project vond recent een expertmeeting met ervaringsdeskundigen plaats; van initiatiefnemer tot wethouder. Zo waren Nick Boerma en Pim Koot van jongerenhuisvester Socius aanwezig: “In 2012 hebben wij toenadering tot de Wageningen Universiteit gezocht met het voorstel het voormalige bestuurscentrum te huren en naar jongerenhuisvesting te transformeren. Omdat de Wageningen al op zoek was naar invulling van het gebouw, bereikten we snel overeenstemming. Inmiddels is het gebouw opgeknapt en worden er in totaal 179 kamers verhuurd; het gebouw heeft een nieuwe maatschappelijke functie gekregen met veel rendement.”

 

Vijf recepten

Mede op basis van de expertmeeting kunnen vijf recepten worden onderscheiden. Dit zijn:

  1. Placemaker: het stimuleren van gebiedsontwikkeling via het beschikbaar stellen van vastgoed voor activiteiten die ‘plaats maken’ voor de beoogde gebiedsontwikkeling.
  2. Fast Accommodator: het (snel) voorzien van betaalbare ruimte aan doelgroepen die van strategisch belang zijn voor de ontwikkeling van de gemeente als geheel (kunstenaars, asielzoekers, jonge ondernemers, etc.)
  3. Participatie-impuls: het stimuleren van het zelforganiserend vermogen van de samenleving coöperatieve ontwikkelvormen (CPO en andere).
  4. Cultuurdrager: het versterken van het cultureel profiel van wijk of stad via het behouden en/of verbeteren van cultureel waardevol erfgoed
  5. Hoogste bod: het optimaliseren van inkomsten voor andere publieke en maatschappelijke doeleinden

De recepten worden komende periode uitgewerkt en getest in de praktijk. Het onderzoeksteam is nog op zoek naar andere cases. Als u een concreet projectplan hebt of een impuls wilt geven aan uw initiatief, kunt u de hulp inroepen van het onderzoeksteam. 

 

 

 

Meedoen?

Dat kan door contact op te nemen met het onderzoeksteam. U kunt bellen naar 033 - 258 4337 of mailen naar eline@bouwstenen.nl.

 

Binnen Bouwstenen is het netwerk Makelpunten actief. Op 21 september komen ze samen om te praten over hergebruik en over big data, smartcity en reviewsystematiek RodeKersen (programma volgt).

 

 

 

Meer informatie

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.