De verantwoording over het beheer van gebouwen vraagt serieuze aandacht, vinden (financiële) professionals uit de gemeentelijke praktijk. Samen formuleerden ze aandachtspunten voor nieuwe spelregels.
Dat deden ze op 22 juni 2016 tijdens een Bouwstenen-bijeenkomst met financiële vastgoed-experts van gemeenten en adviesbureaus. Tegen de achtergrond van het nieuwe Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), namen ze de bestaande spelregels onder de loep.
Aandachtspunten verantwoording
Aandachtspunten voor nieuwe spelregels rondom de verantwoording zijn:
- Integriteit: verantwoording zo inrichten dat afwijkingen snel zichtbaar zijn (automatiseren). Over afwijkingen altijd apart besluit laten nemen. ‘Meer ogen’- principe organiseren.
- Eigenaarschap goed benoemen: wie legt op welk niveau verantwoording af en waarover?
- Verantwoording op pandniveau kunnen doen: waarom is het pand in bezit/wordt het afgestoten? Specifieke reden benoemen, dient het pand een beleidsdoel/of niet meer, juridische reden om het in eigendom te houden (kerktorens), etc.
- Investeringsprogramma’s zoals voor meerjarig onderhoud of duurzaamheid: altijd vooraf laten vaststellen door college of raad. Jaarlijks verantwoording over realisatie afleggen.
- Vrijkomende panden: niet zomaar door verhuren, ‘leurprocedure’ opstellen. Beleidsprogramma’s mogen aangeven of zij interesse hebben in het pand. Bij meerdere geïnteresseerden besluit laten nemen welk beleidsdoel gediend gaat worden.
- In begroting indicatoren voor vastgoed op laten nemen: bijv. %-leegstand, %-verhuurd aan beleidsdoelen, kostendekkendheid (bijv. verhouding kostprijsdekkende huur versus contracthuur), tevredenheid gebruiker, duurzaamheid (bijv. groei energielabels, energie-index, asbestsanering), toegankelijkheid, internal rate of return (IRR).
Professioneel vastgoedmanagement
Ook voor de andere onderdelen van het vastgoedmanagement gaven de experts aandachtspunten mee. Bijvoorbeeld voor:
- Portefeuillebeheer; denk aan de indelingen van de portefeuille, het vastleggen van prestatie-indicatoren en procedures voor verkoop. Ook de spelregels rond makelpunten kunnen beter vinden de experts.
- Accountbeheer; de experts willen meer nadruk op annuïtair afschrijven, de optie voor een langere afschrijvings-periode, een verwijzing naar de Bouwstenen-publicatie ‘Wat kost dat?’ over kostprijsdekkende huur en de benoeming van een accountbeheerder.
- Levenscyclusbeheer; denk aan keuzemogelijkheden, fondsen, meer categorieën per soort gebouw en vervangingsinvesteringen.
Desgewenst kunt u uw input en eventuele achtergrondinformatie (voorbeelden) ook mailen naar nieuws@bouwstenen.nl.
Op 14 september 2016 gaan we nog een keer met de spelregels aan de slag, dan vanuit de gebruikers en exploitatie bezien. Zie hier het programma en de mogelijkheid voor aanmelding.
Aan het eind van het jaar gaat het redactieteam er nog een keer doorheen. De ambitie is er een mooie publicatie van te maken, die op 1 december 2016 wordt gepresenteerd tijdens de Eindejaarsbijeenkomst van Bouwstenen. Datum mag vast in de agenda, aanmelden kan zelfs ook al. |
Meer informatie
- De Spelregels voor Vastgoedmanagement op deze website
Of neem contact op met het redactieteam.
Reactie toevoegen